Je "VODNÍK" vážně tak dobrý, aneb 5 dní s BMW R 1200 GS LC
Když jsem se dozvěděl, že budu mít možnost pořádně projet nové BMW GS, nemohl jsem se zbavit permanentního úsměvu ,-). Vyšlo nespočet technických recenzí, ale já to pojmu spíš o pocitech z jízdy a mírném porovnání s BMW R 1200 GS Adventure, na kterém nemám záměrně nic z moderních elektronických vymožeností.
Hlavním tahům jsem se vyhýbal, užíval si spíše prázdných okrskových cest a zkusil i trochu cest polních, lesních a lučních ,-).
První nastartování
Motorku jsem si vyzvedl v neděli večer, kdy proběhlo první seznámení s ovládáním všeho, co dnešní moderní svět potřebuje. Naštěstí je vše přehledné a během chvilky jsem se dostal do všech zákoutí menu nastavení a vyjel s jednou helmičkou na displeji, palivovou mapou ROAD a tlumiči HARD.
Silnice byla plná vody po vydatném dešti a i přes jemné tahání za plyn byl slyšet nádherný dunivý zvuk z nové koncovky. Ten se vážně povedl a z první jízdy jsem vnímal hlavně dunění, kromě zvykání si opět na klasické blikače.
První den
Předpověď na zbytek dne byl jen o dešti a po zaparkování motorky jsem se dal do sledování počasí v dalších dnech. Nejsem z cukru, ale u motorky, která ještě navíc není vaše, se na vodě moc legrace neužije.
A jak sleduji na monitoru ty důležité mapy mraků, z okna na mě kouká vymetená obloha. Naštěstí se někdy i inženýři pletou ,-), tak zpět do garáže a vzhůru k prvním kilometrům.
Sedlo mám nastavené na vyšší polohu, což je níže než u mého ADV, ale i tak pohodlné. Řídítka se příjemně drží, v palubce nějaký čas hledám, ale po pár kilometrech si zvykám. Názvy palivových map RAIN, ROAD, DYNA a ENDURO přesně vystihují chod motoru.
Tedy RAIN rovnou přeskakuji a vyjíždím s již nastaveným ROAD přes město. Motor krásně reaguje na plyn a pociťuji o dost větší sílu a živost než u svého ADV. Ti koníci navíc musí být někde znát a poznávám je naplno hned při přepnutí na režim DYNA.
DYNAMIC... Tak teď jsem se přímo zasnil do vzpomínek na jízdu. Jedna, dva, tři, přední kolo těžce odlehčené, čtyři, pět, šest a pořád motor tahá jako právě probuzený tygr. Něco tak úžasného jsem vážně nečekal. Do zatáček krásně padá a s jistotou mě ponouká k rychlejším průjezdům dalších. Dnes se mi bude dobře spát ,-).
První OFF
Po dlouhém dnu plném zatáček uhýbám směrem k přehradě Orlík s cílem jedné rozestavěné rozhledny. Jezdím sem často a celkem příkrý výjezd vysypaný makadamem dávám na ADV s přehledem na dvojku pod plynem. Teď tu ale nejsem se svou motorkou, tak opatrně.
Při opuštění asfaltu měním za jízdy režim na ENDURO a čekám co se bude dít. Z DYNA je to sakra rozdíl, ale na takovém blátíčku bych to jistě uvítal. Na šutrech mi zátah také celkem vyhovuje, jedu lehce za jedna, ale třesu se jako drahej pes. Sakra co to je? Až po výjezdu mi dochází, že pořád jedu na tvrdosti podvozku HARD. Ať mi nikdo netvrdí, že rozdíl v nastavení nepoznal... Cestu zpět už jsem byl ve svém živlu se správným nastavením a dokážu si představit projetí i daleko náročnějších úseků.
První déšť
V předposlední den jsem motorku patřičně umyl, vyčistil, naleštil a vydal se k pár posledním kilometrům. Ale to jednoduše není možné, myslím jet na takovém stroji jen kousek. Tak jsem se vydal směrem vojenský újezd Brdy. Cestičky úzké, bez provozu, místy i bez asfaltu jsou ideální, nechávám se unést a končím na kopečku u Běřína, kousek od Hostomic. Kochám se výhledem, dělám pár fotek a zjišťuji, že už není vidět slunce, ani modrá obloha, dokonce ani bílé mraky. Žene se na mě ze všech stran bouřka a je mi jasné, že mytí bylo těžce zbytečné.
Z mraků se dalo lehce číst a zahrál jsem si hru "najdi cestu kudy neprší". Domů jsem to měl přímou cestou cca 20 km. Najel jsem něco málo přes 60 km ,-) a skoro se mi to i povedlo. Díky tomu skoro jsem vyzkoušel ochranu proti dešti a na tak malý štítek jsem byl mile překvapen funkčností. Ale stejně bych uvítal větší. Měřím 183 cm a denně jsem umýval mušky z hledí. Na to nejsem u ADV zvyklý.
První věc, co bych vyměnil
První den jsem tomu nedával takovou váhu, ale již zmíněný štítek bych při delších cestách jistě vyměnil za větší a vyřešil lépe uchycení, stávající se tak nějak pořád mele. Dál mě překvapila utopenost řadičky, ale to se dá také řešit. Spousty hnidopychů by našlo jistě i další zásadnější věci, ale já jsem z té motorky uchvácen, hlavně díky motoru.
Závěrem
Většinou po vedlejších cestách jsem najel cca 650 km, vyzkoušel hladký povrch se zatáčkami jako z okruhu, cesty děravé jako cedník i cesty necesty.
Motorka na všech površích drží stopu, s lecjakou dírou si podvozek poradí, na režim DYNA je jízda jedná velká radost.
Aktuálně bych na expedici pořád sáhl po mém vyzkoušeném Advíku bez posilovačů, ABS a všeho ostatního, ale pokrok se prostě zastavit nedá a jsem moc zvědavý na pozdější zprávy z cest. Vodníkovi fandím a těším se, až si vyzkouším jeho většího bratra ADV.
Velký dík Filipovi za zapůjčení motky ,-).
|