Přeskočit navigační odkazyHOME > Výlety v zahraničí > Kosovo 2024 Mapa webu Kontakty Login
MOTOTrips - logo
šipka NAVŠTÍVENÉ ZEMĚ
šipka SPŘÁTELENÉ WEBY
BONMOTO.CZ, vše na MOTO
WML Sidecar Černý ZR-MOTO
MOTOROUTE Sedláček - KÄRCHER
Další weby >>

šipka Kosovo 2024 (29.6. - 8.7. 2024, 3186 km)

Kosovo 2024

Kosovo 2024 - stojí opravdu za návštěvu?

Co vloni jsme jen prolétli, letos pořádně procestujeme. Cesta tam tranzit a tím nám zbyde dost času na přírodu, hory a jídlo :-). A zpátky možná kolem moře, uvidíme, nějak to prokličkujeme.

Posádky: Martin (R 1200 GSA), Ondřej (Aprilia Tuareg 660), Milan (Yamaha Ténéré 700)

Odjezd: 29. 6. 2024
Příjezd: 8. 7. 2024
Počet dní: 10 dní
Počet km: 3186 km
Cesta: CZ ČR SK Slovensko SRB Srbsko RKS Kosovo AL Albánie MNE Černá Hora HR Chorvatsko SLO Slovinsko A Rakousko CZ ČR

šipka Fotogalerie/ Cestopis

Den 1. ČR Slovensko Maďarsko Srbsko
První, přejezdový den - Sobota 29.06.2024 (823 km)

(Příbram - Sedlčany - Tábor - Brno - Bratislava - Budapešť - Novi Sad)

Tento rok dopadl prst na mapu v místě... Kosovo. Není to úplným překvapením, když jsme totu zemi vloni jen projeli, zdála se zajímavá i přes tak krátký strávený čas.

Důvěřuj, ale udělej si názor sám. Má vůbec smysl jet do Kosova? Zkuste najít informace o zajímavých místech v Kosovu kdekoliv a zjistíte, že toho napsaného moc není. Ano, v diskuzích najdete spousty znalých lidí, co vám napíší ještě víc chytrých rad o vyhnutí se obloukem, nezajímavosti, zbytečnosti. A je to vážně tak? Není tam nic k vidění? Přesvědčte se o tom sami, zajeďte tam, nebo zkuste dočíst tento článek do konce a udělějte si na Kosovo názor pak.

A zase jedeme, na další cestu, kterou si hodláme užít. Složení neměnné, vyzkoušené, prověřené, Ondřej, Milan a já.

S Ondřejem jsme vyrazili v šest ráno z Příbrami a Milana potkali v Sedlčanech. Interkomy se spárováním tentokrát neprudily a mohli jsme se bez zbytečných průtahů vydat na nezáživný přejezd naší domoviny, Slovenska, Maďarska a části Srbska, do města Novi Sad. Ubytování dle fotek vypadalo dobře, cena solidní, kousek od dálnice a tím nás mine ranní špička přes centrum druhý den. Romantickou idylku trochu kazil šroťák přes silnici, ale výlet začal, jde se do města. Směr byl daný, restaurace u Dunaje Kibic. U motorek se u nás zastavil místní borec, že má v kapse 3 tisíce euro a auto prodá kámošovi a chce jednu z našich motorek. Opilej vyloženě nebyl, ale čistej také ne. Etnikum jsme v tu chvíli neřešili. To až kousek dál, když jsme procházeli územím před kanálem, nešlo přehlédnout, že bydlíme zřejmě v Harlemu. Na druhé straně byla situace jiná. Moderní obchody, lidé, Dunaj, Kibic. Jídlo bylo famózní, první točené pivo na cestě už trochu slabší, komáři u vody jsou všude stejní.

Cesta zpět bez újmy, ale zajímavá, tady zase za kanálem, tedy před kanálem. Místních borců tam bylo už víc. I malých dětí, co ještě ani chodit pořádně neuměly. Všude kolem silnice, na zastávkách, ve křoví u rozpadlých domů. Snad tam máme ještě motorky... Vše v pořádku, večer i ráno.

Ubytování:
Vila Bojana (60,- euro/pokoj pro 3 osoby se snídaní, GPS: 45.29504644978904, 19.830174608970243)

Zápisy z itineráře:
Opálení Němci levoproudaři. Chánov. Skvělá bašta u řeky.

Trasa - 1. den - 823 km ČR - Sraz s Milanem v Sedlčanech a startujeme všichni společně Srbsko - Dnes spíme ve Vila Bojana Srbsko - Šroťák přes ulici, snad tam nenajdeme ráno motorky Srbsko - Modří už vědí :-D Srbsko - Little Bačka Canal Srbsko - Snad mají výtah v kupě :) Srbsko - Žeželjův most, který nahradil předchozí (most byl zničen při bombardování v roce 1999) Srbsko - Caffe Kibic Korner, první točené pivo na cestě Srbsko - Caffe Kibic Korner, výborné jídlo, výborné... Srbsko - Žeželjův most, Dunaj Srbsko - Petrovaradin Fortress Clock Srbsko - Žeželjův most, Dunaj

Den 2. Srbsko Černá Hora Kosovo
Jsme v Kosovu, jako by to bylo vloni :) - Neděle 30.06.2024 (434 km)

(Novi Sad - Bělehrad - Čačak - Novi Bazar - Rožaje - Pejë)

Probuzení bylo svěží, snídaně už sice tolik ne, ale nepohrdnete přeci čímkoliv do žaludku. Motorky stály na svých místech a denní světlo proměnilo čtvrť na normální, obyčejný okraj města. Kde jsou ti místní, co hulákali na měsíc jako vlci a skřehotali z křoví? Někde dospávají, zřejmě v rozvalinách okolo šroťáku, které končí s kanálem oddělující pulzující město.

Ten den jsme měli před sebou dvoje hranice. Do Černé Hory a do Kosova. Cestou jsme vzpomínali, jak na rozdělaném úseku vloni málem smetl mercedes Ondřeje, jak jsme objížděli rozdělané úseky s právě pokládaným asfaltem místy, kde jsme s bočními kufry dřely o lampy, značky a cokoliv kolem a byli rádi, že už to mají hotové a cesta o to lépe ubíhala.

Hranice. Představoval jsem si, jaké by to tady bylo jet autem. Děs. Na motorce máte výhodu a letos jsme ji měli o to větší, jelikož jsme jeli bez bočních kufrů. Takže několikakilometrové kolony před hranicemi jsme lehce prokličkovali a dokonce nám nezkazil náladu ani černohorský celník, který cosi hulákal, tak jsme zajeli o jedno auto zpět. Před Kosovem jsme koupili povinné strachovné za 10 euro, vše bez front a kolon a během chvilky jsme byli v letošním cíli.

Serpentiny do Pejë byly třešničkou na dortu. Ubytování je předem domluvené v Hotel Camp Karagaq. Pan hoteliér byl už vloni velice vstřícný, mluvící naším jazykem a během zimy jsme si vyměnili pár emailů s informacemi, co v okolí navštívit. Pořídil jsem i mapu od Freytag & Berndt, kde jsou nějaké tipy, ale celkově se toho nedá moc najít a není nad to mít informace od místních.

Sprcha, čisté oblečení, večeře. Kam jinam, než do osvědčené restaurace EDI, kde ugrilují cokoliv. Cestou jsme zahlédli starou budovu, prázdnou, ale pořád svým způsobem zajímavou. Jednalo se o zkrachovalou banku Bankkos (zkratka pro Bank of Kosovo). Aktuální majitel je Prince Coffee a co z toho udělají, mě neskutečně zajímá... U Ediho doporučujeme Grill Mix, od všeho něco a porce taková, že to sníst jen tak nejde. K tomu se hodí pivo a to lze jen pochválit. Peje je podobné našim pivům a maso lahodně doplňuje.

Noční život v ulicích byl stejný jako minulý rok. Přehlídka všech věkových skupin krouží hlavní ulicí, přeplněné podniky na náměstí, hlasitá hudba z diskoték. Ale vše v poklidu. Tento poklid ruší všudypřítomná žebrající drobotina. Malé děti, větší, maminky s miminky, neustálé dotazování u stolů i v ulicích. Sledovali jsme místní, zda jim dávají drobné a minimálně. Těžko říci, zda jen odevzdávají tržby rodičům, nebo opravdu nemají co jíst.

Byl čas jít spát. Měli jsme štěstí a nahlédli na svatbu v ubytování. Opravdu jen nahlédli, do takového luxusu by se naše sandály a kraťasy moc nehodily :-D

Zápisy z itineráře:
Holky na promenádě jsou prý ranařky. Konečně zatáčka a někdy štěrk. Pojeb od černohorského celníka. Prdele už dnes bolí.

Trasa - 2. den - 434 km Kosovo - Pejë - Památník UCK: GJUKA Kosovo - Pejë - Nevyužívaná budova Bankkos (zkratka pro Bank of Kosovo), aktuální majitel je Prince Coffee, co z toho vznikne... Kosovo - Pejë - Mix Grill u Ediho, nezklamal ani jeden večer Kosovo - Pejë - Mix Grill u Ediho, nezklamal ani jeden večer Kosovo - Pejë - Mix Grill u Ediho, nezklamal ani jeden večer Kosovo - Pejë - Mix Grill u Ediho, nezklamal ani jeden večer Kosovo - Pejë - Každodenní noční život Kosovo - Pejë - Svatby jsou tady pořád, místí je zde rádi mají, tedy ti, co pracují v zahraničí

Den 3. Kosovo
Pejë a okolí, Bjeshkët e Nemuna National Park, soutěska Rugovo, Klášter Visoki Dečani - Pondělí 01.07.2024 (129 km)

(Pejë a okolí)

Třetí den jsme měli v plánu projet soutěsku Rugovo až k hranicím s Černou Horou. Počasí přálo a silnici M9 ukrajujeme každou minutou. Všude kam dohlédneme je nádherná příroda, národní park Bjeshkët e Nemuna byla skvělý tip od pana domácího. Hranice do Černé Hory jsme překročit nepotřebovali, i když s trochou snahy by betonové zábrany objet šly. Dělníci opodál se divili, proč jedeme zpátky, co je špatně? Nic, my nechceme pryč, my chceme poznávat Kosovo.

Ať uhnete kamkoliv, vždy vás něco překvapí. Cestou k jezeru Liqeni i Kuqishtes jsme potkali krajana z Hodonína, kdo by tam čekal náš jazyk? Další odbočku po červené jsme nedojeli, skončil asfalt, to by nevadilo, ale skončilo vlastně cokoliv, mapy se vůbec nechytaly. Ale stačilo sjet zpět a uhnout na další odbočce, až jsme se vyškrábali do obce Sheja podi jakupit... To jsou panoramata.

Případně předchozí okruh Bogë - Shkrel - Koshutan - Drelaj, kde nás překvapil honosný Grand Hotel Belushi. K dokonalosti chyběla jen nějaká hrabátka. Byl to přesně ten den, který jsme očekávali, krásný den. Teploty se vyšplhaly na nesmysl a sjezd k Lumbardhi i Pëjes přišel vhod.

I přes spousty zážitků den nekončil a volba padla na návštěvu nedalekého kláštera Visoki Dečani. Nevyhnutelná kontrola vojáky KFOR byla rychlá, mějte u sebe rovnou pas a je to s minimálním čekáním. Návštěva je to zajímavá i pro lidi nevěřící, historie je daná a vědět o ní cokoliv není na škodu.

Dneska zkusíme večeři někde jinde, říkali jsme si přes den. A samozřejmě, skončili jsme zase u Ediho a nelitovali ani kousku masa, pivka, pečiva :).

Ptali jsme se místních, proč je všude kolem tolik psů? Lidé z okolních vesnic se stěhují za prací do Německa a nemají srdce na to zabít psa. Ti se stahují do měst a místní to tak berou. Nejsou agresivní, sem tam štěknou na nevítaného přespolního, jinak nic.

Zápisy z itineráře:
Nekonečné serpentiny. Krajan z Hodonína. Občas díra v krajnici. Koupačka v řece. Dítě se leklo psa, až se vykrysilo na koloběžce, a pak ho vyfuckovalo. We are motorbikes, it is terrible :-D.

Trasa - 3. den - 129 km Kosovo - Soutěska Rugovo, silnice M9 Kosovo - Soutěska Rugovo, silnice M9 Kosovo - Soutěska Rugovo, silnice M9 Kosovo - Soutěska Rugovo, silnice M9 Kosovo - Soutěska Rugovo, silnice M9 Kosovo - Soutěska Rugovo, silnice M9 Kosovo - Hranice s Černou Horou Kosovo - Hranice s Černou Horou Kosovo - Hranice s Černou Horou Kosovo - Bjeshkët e Nemuna National Park Kosovo - Bjeshkët e Nemuna National Park Kosovo - Grand Hotel Belushi Kosovo - Grand Hotel Belushi Kosovo - Grand Hotel Belushi Kosovo - Grand Hotel Belushi Kosovo - Bjeshkët e Nemuna National Park Kosovo - Bjeshkët e Nemuna National Park Kosovo - Bjeshkët e Nemuna National Park Kosovo - Bjeshkët e Nemuna National Park Kosovo - Bjeshkët e Nemuna National Park Kosovo - Bjeshkët e Nemuna National Park Kosovo - Bjeshkët e Nemuna National Park Kosovo - Bjeshkët e Nemuna National Park Kosovo - Bjeshkët e Nemuna National Park Kosovo - Bjeshkët e Nemuna National Park Kosovo - Bjeshkët e Nemuna National Park Kosovo - Bjeshkët e Nemuna National Park Kosovo - Bjeshkët e Nemuna National Park Kosovo - Bjeshkët e Nemuna National Park Kosovo - Lumbardhi i Pëjes, byli jsme tam tři, ale někdo fotit prostě musí :-D Kosovo - Bjeshkët e Nemuna National Park Kosovo - Bjeshkët e Nemuna National Park Kosovo - Bjeshkët e Nemuna National Park Kosovo - Soutěska Rugovo, silnice M9 Kosovo - Soutěska Rugovo, silnice M9 Kosovo - Soutěska Rugovo, silnice M9 Kosovo - Soutěska Rugovo, silnice M9 Kosovo - Soutěska Rugovo, silnice M9 Kosovo - Soutěska Rugovo, silnice M9 Kosovo - Soutěska Rugovo, silnice M9 Kosovo - Soutěska Rugovo, silnice M9 Kosovo - Klášter Visoki Dečani Kosovo - Klášter Visoki Dečani Kosovo - Klášter Visoki Dečani Kosovo - Klášter Visoki Dečani Kosovo - Klášter Visoki Dečani Kosovo - Klášter Visoki Dečani Kosovo - Klášter Visoki Dečani Kosovo - Klášter Visoki Dečani Kosovo - Klášter Visoki Dečani Kosovo - Klášter Visoki Dečani Kosovo - Klášter Visoki Dečani Kosovo - Klášter Visoki Dečani Kosovo - Klášter Visoki Dečani Kosovo - Klášter Visoki Dečani Kosovo - Klášter Visoki Dečani Kosovo - Klášter Visoki Dečani Kosovo - Klášter Visoki Dečani Kosovo - Klášter Visoki Dečani Kosovo - Pejë - Qebaptore Edi, výborné jídlo, pití a hlavně lidé... Kosovo - Pejë - Qebaptore Edi, výborné jídlo, pití a hlavně lidé... Kosovo - Pejë - Qebaptore Edi, výborné jídlo, pití a hlavně lidé... Kosovo - Pejë - Qebaptore Edi, výborné jídlo, pití a hlavně lidé... Kosovo - Pejë - Psi z okolních vesnic jsou nyní v ulicích

Den 4. Kosovo
Pejë, vodopády Mirusha - Úterý 02.07.2024 (74 km)

(Pejë - Mrasor - vodopády Mirusha - Pejë)

Omeleta, zelenina, káva, džus. Další výborná snídaně v hotelu Camp Karagaq. Honem do sedel, čekal nás Mirusha Waterfalls a první náznaky deště. Na jedno z parkovišť jsme přijeli brzy a u vodopádů byli snad první. Kluci už byli ve vodě, když jsem teprve montoval foťák na stativ :). Scenérie byly úchvatné, místo kouzelné a neustále byli vidět lidé po skalách kolem. Nedalo mi to a po koupání šel na obchůzku. Kluci se oblékali, ale když jsem se vrátil, nikde nebyli... Asi šli k motorkám, tak jsem poklusem popoběhl za nimi. Tam nebyli... Snad nešli na Ferraty, o kterých jsem pořád brblal? Vedou i na další vodopády. Běžel jsem zpět k vodopádům, tam také nebyli. Ucítil jsem kouř z grilu, už je mají, už je grilujou :-D. Se stativem, foťákem, plavkami uvázanýma k foťáku jsem začal lézt na první žebříky. Celkem svižně, měl jsem špatný pocit. Po deseti minutách na mě Milan hledí, co tam dělám, že nejsem vepředu, Ondřej už tam je. Žijí, nikdo je nejí, opouštím Milana na místě s bezpečnou výškou od vody a lezu za Ondřejem. Místo to je opravdu nádherné...

Večer jsme ani nepřemýšleli, zda půjdeme na večeři jinam. Edi byl jasnej, hlavně jsme mu slíbili ochutnávku mandlovice. Sledovat s místními EURO a popíjet mandlovici byl zážitek. Ale opravdu dobrý. Ptali se na situaci u nás, na fotbal, jídlo opět báječné a pivo opravdu chutné. Asi nejhezčí, přinejmenším nejzajímavější večer na celé cestě.

Zápisy z itineráře:
Vodopády - napájené občerstvení traktorem. Milan - už to schne.

Trasa - 4. den - 74 km Kosovo - Mirusha Waterfalls Kosovo - Mirusha Waterfalls Kosovo - Mirusha Waterfalls Kosovo - Mirusha Waterfalls Kosovo - Mirusha Waterfalls Kosovo - Mirusha Waterfalls Kosovo - Mirusha Waterfalls Kosovo - Mirusha Waterfalls Kosovo - Mirusha Waterfalls Kosovo - Mirusha Waterfalls Kosovo - Mirusha Waterfalls Kosovo - Mirusha Waterfalls Kosovo - Mirusha Waterfalls Kosovo - Mirusha Waterfalls Kosovo - Mirusha Waterfalls Kosovo - Mirusha Waterfalls Kosovo - Mirusha Waterfalls Kosovo - Mirusha Waterfalls Kosovo - Mirusha Waterfalls Kosovo - Qebaptore Edi, svěží debata s kamarády Ediho

Den 5. Kosovo
Patrikana e Pejës, Tailors bridge, Národní park Sharri - Středa 03.07.2024 (119 km)

(Pejë - Dečani - Dakovica - Prizren - Zhur - Dragaš - Kukajan - Brod - Hotel Arxhena)

Před odjezdem z Pejë jsme si udělali procházku do Patrikana e Pejës. Jde o komplex čtyř kostelů, který je opět hlídán a je potřeba se prokázat pasem. Byli jsme jediní návštěvníci a po příchodu otevřela matka představená hlavní kostel. Bez váhání jsme chtěli vejít, ale bravurní angličtinou nám sdělila, že nejsme patřičně oblečeni. Podívali jsme se na sebe, v motorkářském nejsme... Aha, dlouhé kalhoty jsou problém, tedy naše kraťasy. Dveře ale nezabouchla a nabídla nám průsvitné šátky na zahalení nohou. Uzel šel lehce a už jsme se producírovali uvnitř.

Cílem dne byl hotel Arxhena, který nám sloužil jako startovací tábor pro výšlap na nejvyšší horu Kosova, Rudoku. Cestou jsme se prošli po Tailors bridge, historickém mostu, jinak se ničím moc nezdržovali. Bylo potřeba šetřit síly na další den... A tak jsme se po ubytování šli projít :). Naštěstí jen pár kilometrů, následovalo koupání v ledovém bazénu a ohřátí ve vlažné sauně. V recenzích na Googlu má tento hotel rozporuplné hodnocení a jelikož jsme tam spali dvě noci, víme proč. První číšník byl super, večeře super, pivo super. Druhý den, druhý číšník už tolik ne. Ale vyloženě strašné to nebylo. Vtipné je placení. S terminálem může pracovat jen jeden a větu momento, kolega, jsme slyšeli často.

Hotel byl plný omladiny. Zřejmě nějaký tábor, ale podle hluku všude, opravdu všude, se jednalo spíše o výlet dětí z pasťáku. Dva o trochu starší je měli na povel a ve škole by za to dostali přinejmenším pětku, dvakrát podtrženou. Ale jedno z dětí nás pozdravilo česky a chvilku si s námi slušně povídalo. Škoda, že jsme na něj neměli pak štěstí, dozvěděli bychom se o té sebrance víc.

Ubytování:
Hotel Arxhena (100 euro/ 3 osoby se snídaní, GPS: 41.9652597N, 20.7108406E)

Zápisy z itineráře:
Dědek dá bllinkr a přednost neřeší. Milan je robot - zaklepej si na hlavu, jestli neduní. Kluk v hotelu umí česky. Mají tu ledový bazén.

Trasa - 5. den - 119 km Kosovo - Patrikana e Pejës Kosovo - Patrikana e Pejës Kosovo - Patrikana e Pejës Kosovo - Patrikana e Pejës Kosovo - Patrikana e Pejës Kosovo - Patrikana e Pejës Kosovo - Patrikana e Pejës Kosovo - Patrikana e Pejës Kosovo - Tailors bridge Kosovo - Tailors bridge Kosovo - Tailors bridge Kosovo - Tailors bridge Kosovo - Tailors bridge Kosovo - Národní park Sharri Kosovo - Národní park Sharri Kosovo - Národní park Sharri Kosovo - Národní park Sharri Kosovo - Národní park Sharri Kosovo - Národní park Sharri Kosovo - Bodrá večeře v hotelu Arxhena

Den 6. Kosovo
Výšlap na nejvyšší horu Kosova Rudoka e Madhe (2658 m) - Čtvrtek 04.07.2024 (0 km)

(Hotel Arxhena - Rudoka e Madhe - Hotel Arxhena)

Když jsem hledal informace o Kosovu, všude byla zmíněna jako nejvyšší Děravica na severu země. Došlo ale k upravení hranice mezi Kosovem a Makedonií a tím se stala nejvyšší Rudoka e Madhe s rozdílem pouze 2 metrů. Pro nás to znamenalo poznat další oblast a nejvyšší se prostě počítá :).

Budíček, pořádná snídaně v hotelu, batohy na záda, teplejší oblečení na sebe a hurá nahoru na horu.

Vyfotili jsme se před startem, ať máme porovnání s příchodem. Ovšem hned následoval výživný úvod podél lanovky. Po čtyřech kilometrech Ondřej vyhodnotil situaci jako marnou a bez náznaku studu to otočil. Myslím, že by to dal, tedy pokud by nenásledovalo to, co neplánovaně následovalo :). Cesta nebyla dobře značená a u každé červené čmouhy na kameni nebo klacku jsme měli radost.

Pokračovali jsme dál údolím, kolem malého vodopádu až k velkému statku na dohled. Signál tu není a někdo volal od statku kamsi dál. Po dalších kilometrech jsme zjistili oč jde. Dohnali jsme spousty ovcí a zřejmě pan domácí volal na další pasáčky, že se někdo blíží, či cokoliv jiného, ale v horách je volání umocněné okolním klidem.

Anglicky jsme si toho moc neřekli. Srbsky že prý. Také ne. Ale Čechoslovačku jsme rozluštili a když jsem oprášil ruštinu, bylo hned veseleji. Přes zimu tu nejsou, jen v létě a byl spokojenej, když se dozvěděl, že ovečky také u nás máme, jen né tolik :). Vnuk, možná syn nás mlčky sledoval, ani nedutal. Další podivení přišlo, že jdeme na Rudoku, prý tam prší, tak proč? Zeptal jsem se, Sabaka, jsou hodní? Ne, ne, Sabaka ne.. A vedl nás kolem. Měl jich tam snad osm, nevím, neustále hlídali stádo a pobíhali kolem. Dokud jsme byli na dohled ovcím, byli stále u nás.

Šli jsme dál, podle tyčí s červenou barvou, konečně značená cesta, jen ne k Rudoce. Ale zjistili jsme to celkem brzy, tak 500 m před vrcholem, a to přeci nejde nechat jen tak být. První vrchol pokořen. Snad mi nebudou chybět síly na Rudoku a tohle by Ondřej dal.

Znovu jsme se pozdravili s pasáčky a samozřejmě dělali, že víme kde je Rudoka a ukazovali pro ujištění správným směrem. Otázka, vážně jdete ještě dnes na Rudoku, nás trochu znejistila.

Nabijte si před cestou pořádně mobil a pozor, když odejdete z pokoje v hotelu a nenecháte kartu za dveřmi, tak se nenabije! Ano, i to se může stát, naštěstí měl Milan plnou baterku a značení začalo být zase viditelnější. Ne na dlouho. K vrcholu jsme to měli snad už jen 4 km, ale šli jsme po špatném hřebeni a byla možnost se vrátit a přijít o hodně nastoupaných metrů, nebo to zkusit vylézt. Ne vyjít, vážně vylézt. Do toho přišly mraky, my na všechny čtyři a po kamenech vzhůru. Milana jsem ani neviděl, jaká se hnala mračna a nahoře toho moc vidět nebylo, Rudoka určitě ne. Vylezli jsme u velblouda, alespoň tak to vypadalo z dálky. Zpátky tudy fakt nemůžeme... Tady už si Ondřejem moc jistý nejsem.

Nechal jsem Milana poodejít a šel si svým, pomalým tempem. Před vrcholem jsem potkal čtyři lidi, poslední se zastavil a prohodili jsme pár slov. Návštěvníci z USA, proč by ne, podle oblečení a výbavy byli jiní.

DOKÁZALI JSME TO, jsme na Rudoce! Mraky, vítr, to je jedno, jsme tady :-D

Při cestě zpátky jsme byli obezřetnější a poctivě hledali červené značky, ať nemusíme přes velblouda. A úspěšně je nacházeli, jen do jiného sedla, sakra, sníh nás vlákal svým směrem, sestoupali jsme hodně. No nic, chvilka klidu, telefon do ruky, pár otoček dokola a bylo jasno, zpátky nahoru, do vedlejšího sedla, zpět ze Severní Makedonie. Tohle by už Ondřej nedal, na tom jsme se shodli, to už bylo fakt moc.

Z kopce se jde vždycky lépe, nakonec jsme trefili správný směr a pokračovali ve stejných stopách, kudy jsme šli v opačném směru. Když jsme míjeli statek s ovečkami, byly už doma, tedy na okolních kopcích, jinak jsme kromě psů nikoho neviděli. Když jsme měli tohle zajímavé místo za hlavou, uslyšeli jsme dětské volání: Hello, hello, hello. Tichý chlapeček nás zdravil přes celé hory a mával. Bylo to tak dojemné, možná mu děda řekl, že se nevrátíme, nevím, ale volal, mával, kde mu bude jednou konec.

Túra trvala přes deset hodin, celkem jsme našlapali přes 30 km a nastoupali přes 1600 m. Hustý. Sprcha, večeře, spát, zítra už se budeme koupat v moři.

Ubytování:
Hotel Arxhena (100 euro/ 3 osoby se snídaní, GPS: 41.9652597N, 20.7108406E)

Bez zápisů.

Trasa - 6. den - 30,62 km Kosovo - Tam jdeme, tam nahoru Kosovo - Výšlap na nejvyšší horu Kosova Rudoka e Madhe Kosovo - Výšlap na nejvyšší horu Kosova Rudoka e Madhe Kosovo - Ondřej začíná pociťovat nadmořskou výšku, asi taky Kosovo - Výšlap na nejvyšší horu Kosova Rudoka e Madhe Kosovo - Výšlap na nejvyšší horu Kosova Rudoka e Madhe Kosovo - Výšlap na nejvyšší horu Kosova Rudoka e Madhe Kosovo - Výšlap na nejvyšší horu Kosova Rudoka e Madhe Kosovo - Výšlap na nejvyšší horu Kosova Rudoka e Madhe Kosovo - Výšlap na nejvyšší horu Kosova Rudoka e Madhe Kosovo - Výšlap na nejvyšší horu Kosova Rudoka e Madhe Kosovo - Pasáčci ovcí, složitá, ale milá rozprava Kosovo - Výšlap na nejvyšší horu Kosova Rudoka e Madhe Kosovo - Výšlap na nejvyšší horu Kosova Rudoka e Madhe Kosovo - Výšlap na nejvyšší horu Kosova Rudoka e Madhe Kosovo - Odbočka k vrcholu Mramor (2298 m) Kosovo - Vrchol Mramor (2298 m) Kosovo - Výšlap na nejvyšší horu Kosova Rudoka e Madhe Kosovo - Výšlap na nejvyšší horu Kosova Rudoka e Madhe Kosovo - Výšlap na nejvyšší horu Kosova Rudoka e Madhe Kosovo - Výšlap na nejvyšší horu Kosova Rudoka e Madhe Kosovo - Výšlap na nejvyšší horu Kosova Rudoka e Madhe Kosovo - Výšlap na nejvyšší horu Kosova Rudoka e Madhe Kosovo - Výšlap na nejvyšší horu Kosova Rudoka e Madhe Kosovo - Výšlap na nejvyšší horu Kosova Rudoka e Madhe Kosovo - Výšlap na nejvyšší horu Kosova Rudoka e Madhe Kosovo - Výšlap na nejvyšší horu Kosova Rudoka e Madhe Kosovo - Výšlap na nejvyšší horu Kosova Rudoka e Madhe Kosovo - Výšlap na nejvyšší horu Kosova Rudoka e Madhe Kosovo - Výšlap na nejvyšší horu Kosova Rudoka e Madhe Kosovo - Výšlap na nejvyšší horu Kosova Rudoka e Madhe Kosovo - Výšlap na nejvyšší horu Kosova Rudoka e Madhe Kosovo - Výšlap na nejvyšší horu Kosova Rudoka e Madhe Kosovo - Rudoka e Madhe Kosovo - Rudoka e Madhe Kosovo - Nefalšovaná radost Kosovo - Rudoka e Madhe Kosovo - Talisman od syna chodí vždycky se mnou Kosovo - Výšlap na nejvyšší horu Kosova Rudoka e Madhe Kosovo - Tohle je velbloud, tudy jsem se vyškrábali nahoru, z druhé strany Kosovo - Výšlap na nejvyšší horu Kosova Rudoka e Madhe Kosovo - Výšlap na nejvyšší horu Kosova Rudoka e Madhe Kosovo - Výšlap na nejvyšší horu Kosova Rudoka e Madhe Kosovo - Výšlap na nejvyšší horu Kosova Rudoka e Madhe Kosovo - Výšlap na nejvyšší horu Kosova Rudoka e Madhe Kosovo - Výšlap na nejvyšší horu Kosova Rudoka e Madhe Kosovo - Z téhle strany jsme lezli na velblouda Kosovo - Výšlap na nejvyšší horu Kosova Rudoka e Madhe Kosovo - Výšlap na nejvyšší horu Kosova Rudoka e Madhe Kosovo - Výšlap na nejvyšší horu Kosova Rudoka e Madhe Kosovo - Výšlap na nejvyšší horu Kosova Rudoka e Madhe Kosovo - Výšlap na nejvyšší horu Kosova Rudoka e Madhe Kosovo - Výšlap na nejvyšší horu Kosova Rudoka e Madhe Kosovo - Výšlap na nejvyšší horu Kosova Rudoka e Madhe Kosovo - Výšlap na nejvyšší horu Kosova Rudoka e Madhe Kosovo - Výšlap na nejvyšší horu Kosova Rudoka e Madhe

Den 7. Kosovo Albánie Černá Hora
Jedeme k moři - Pátek 05.07.2024 (250 km)

(Hotel Arxhena - Brod - Dragaš - Zhur - Kukes - Puke - Ulcinj - Niki Apartments)

Cestou k moři jsme si připomněli krásné silnice v Albánii. Skadarské jezero jsme podjížděli a silnice, kterou jsme projížděli autem před pár lety s rodinou, už byla hotová.

A přeci jen se něco zajímavého událo. Předchozí večer jsme byli s Milanem utahaní z pochodu a nechali na Ondřejovi, ať zařídí ubytování u pláže v Černé Hoře. Ukázal jsem mu oblast, kde to bude fajn, co nejblíž k vodě. A když jsme jeli po hlavní silnici u Velike Plaže, hodil blinkr vlevo, do interkomu říkám: Kam jedeš, moře je na druhou stranu. Tam, co si včera vybral, odvětil a jel dál. Nechal jsem ho, ať objednal, co objednal, těšil jsem se k moři. Přijeli jsme k penzionu, zaparkovaná motorka, super, tady to bude dobrý. Následovalo představování, odkud jedeme, co si dáme, další představování s dcerou, otevření piva, bylo veselo, super rodina, až do chvíle, kdy padla otázka jak jsme objednávali ubytování? Přes Booking, včera. Aha, ale vy jste měli přijet až zítra a neobjednali jste to přes Booking. Následovalo trapné omlouvání, ale vzali to s grácií, ani pivo nechtěli zaplatit :-D. Napodruhé, vlastně napotřetí to už Ondřej trefil zcela přesně a hurá k moři :).

Pláž mě překvapila, před pár lety nebyla tak plná, ale je přes deset kilometrů dlouhá, sem se vejde lidí... Bydleli jsme zhruba v polovině a procházka dne vedla směrem k Ada Bojana. Přes deset kiláků jsme prostě dát museli i Ondřej šel, ač trochu protestoval. Ty se rozchodíš a příště s námi tu HORU vylezeš :-D. Večer jsme zapili Vranacem u fotbalu, schovaní uvnitř před krvežíznivými komáry.

Ubytování:
Niki Apartments ( euro/ 3 osoby, GPS: 41.899392203438026, 19.309269664632343)

Bez zápisů.

Trasa - 7. den - 250 km Albánie - Přestávka na cestě k moři Albánie - Přestávka na cestě k moři Albánie - Přestávka na cestě k moři Černá Hora - Niki Apartments

Den 8. Černá Hora
Ulcinj - Sobota 06.07.2024 (0 km)

(Niki Apartments - Velika Plaža - Niki Apartments)

Ke snídani jsme si dali ochutnávku z místní pekárny, tady je snad všechno výborné a honem na pláž. Tentokrát jsme šli na druhou stranu. Lidí opravdu hodně, ale není divu, moře je tu krásné, písek kam se podíváš. Koupání vystřídalo točené pivo s grilovanými olihněmi, výborné... Cesta se nám krátila, večer kopíroval předchozí (Ondřeji, máme u tebe Vranace :) a čekali nás dva poslední, tranzitní dny.

Až pojedete kolem pláže na hlavní slinici, zastavte se u stánku se zeleninou. My si vybrali ten nejmenší, kousek od odbočky k ubytování. Nejen že to stojí fakt málo, ale pěstují si to hned za stánkem a co jsme ochutnali, bylo výborné. Meloun si zaslouží největší pochvalu, jako med, opravdu byl jako med.

Ubytování:
Niki Apartments ( euro/ 3 osoby, GPS: 41.899392203438026, 19.309269664632343)

Bez zápisů.

Černá Hora - Cestou k Velika Plaža Černá Hora - Cestou k Velika Plaža Černá Hora - Velika Plaža Černá Hora - Velika Plaža Černá Hora - Velika Plaža Černá Hora - Dali jsme si místní točené, jen ta sklenice byla nějaká divná Černá Hora - Tohle byla opravdová dobrota Černá Hora - Velika Plaža Černá Hora - Velika Plaža Černá Hora - U silnice prodávají zeleninu ve stáncích, hned za nimi mají políčka Černá Hora - U silnice prodávají zeleninu ve stáncích, hned za nimi mají políčka Černá Hora - Cestou k ubytování

Den 9. Černá Hora Chorvatsko
Přejezd k domovu - Neděle 07.07.2024 (757 km)

(Niki Apartments - Bar - Kotor - Dubrovník - Split - Zadar - Karlovac - Záhřeb - Ježdovec)

Zkusili jsme jet podél pobřeží a celá Černá Hora, ač je krásná, je lepší projet vnitrozemím. My jsme si dali pár hodin ve městech, nemluvě o hranicích s Chorvatskem. Pak už se jelo dobře. Ubytování u Záhřebu bylo vynikající a pizza se stala poslední večer tradicí.

Ubytování:
Krapec apartments ( euro/ 3 osoby, GPS: 45.77718288040591, 15.842535985109098)

Bez zápisů.

Trasa - 9. den - 757 km Chorvatsko - Dubrovník Chorvatsko - Rakitje - Bistro Pizzeria Dante Chorvatsko - Rakitje - Bistro Pizzeria Dante Chorvatsko - Rakitje - Bistro Pizzeria Dante

Den 10. Chorvatsko Slovinsko Rakousko ČR
A jsme doma - Pondělí 08.07.2024 (623 km)

(Ježdovec - Ptuj - Maribor - Graz - Linz - české Budějovice - Příbram)

A je tu poslední den, vyloženě dálniční. Před Grazem jsme se rozloučili s Ondřejem, jel na Vídeň a my pokračovali stejnou cestou. Najeli jsme přes 3 tis. kilometrů, zažili spousty skvělých chvil a v pořádku se dostali domu k rodinám. Rád bych poděkoval parťákům za super výlet a společnosti GPS Dozor za možnost mít opět v motorce kouzelnou krabičku, díky které nás můžete při cestě vidět ON-LINE.

A KAM PŘÍŠTĚ? To jsme řešili i po večerech v Kosovu. Samozřejmě, že konečně do... Ale to je zatím překvapení :-D

Doma

Bez zápisů.

Trasa - 10. den - 623 km Najeli jsem přes 3 tis. kilometrů, spokojeni, v pořádku doma